چهارشنبه، 5 تیر 1398
محل تبلیغ شما

12/9 1395
 

 

بهداشت و سلامت روان

درد دل در چاه گفتن

از نظر سلامت روان، و بهداشت روانی، و روانشناسی بالینی، اگر درد دل ها، عقده ها، مظلومیّت ها در انسان انباشته گردد،
و در جائی گفته نشود،
یا یاران رازداری نباشند که عقده ز دائی شود،
تراکم عقده ها خطر آفرین است،
باید عمل بیرون ز دائی، و سبک شدن از عقده ها صورت گیرد،
که با درد دل کردن برای دوستان همراز، یا خانواده، تا حدودی اصلِ«عقده زدائی» تحقّق می یابد.
وگرنه انواع اختلالات روانی، اضطرابات روحی، سکته های قلبی، در انتظار انسان است.
در آن روزگاران تنهائی، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بود و دنیا دنیا مظلومیّت ها،
محرومیّت ها،
نادیده گرفتن حق،
زور گوئی ها،
تهمت ها،
حسادت ها
و کینه توزی های شرم آور،
چه می توانست بکند؟
چه کسی را داشت که راز دل بگشاید؟ درد دل کند؟ عقده ز دائی نماید و خود را سبک کند؟
از این رو در اوقات خاصّی به بیابان می رفت، و در ظلمت شب سر درچاهی فرو برده، اسرار نهان رامی گفت، و دَرِ رازها را می گشود و درد دل ها می کرد.
ابن میثم از پدرش میثم تمّار نقل می کند که:
شبی از شب ها، امام علی علیه السلام مرا همراه خود پذیرفت تا به مسجد جعفی رفتیم، چهار رکعت نماز خواندیم،
امام را دیدم که سر به سجده گذاشت و صد بار العفو، العفو فرمود،
سپس بیرون آمده در تاریکی شب بطرف صحرا رفتیم،
در صحرا در نقطه ای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خطّی کشید و فرمود:
از این خط جلوتر نیا.
و خود در ظلمت شب ناپدید شد،
مدّتی گذشت و من بر جانِ آن حضرت با وجود آن همه دشمن ترسیدم و نتوانستم صبر کنم،
اندکی بعد به جستجوی امام علی علیه السلام پرداختم، حضرت را دیدم سر در چاهی فرو برده و زمزمه ای دارد وقتی نزدیک شدم فرمود: کیستی؟
گفتم: میثم هستم.
فرمود:
مگر تو را امر نکردم که جلوتر نیائی؟
گفتم: چرا، امّا بر جان شما و فراوانی دشمن ترسیدم.
حضرت فرمود:
آیا از سخنان من در چاه چیزی شنیدی؟.
گفتم: نه.
سپس این شعر را زیر لب زمزم.ه کرد:
وَفِی الصَّدْرِ لَباناتٍ
إِذا ضاقَ لَها صَدْرِی
نَکَتُّ الْأرْضَ بِالْکَفِّ
وَاُبْدِیتُ لَهَا سِرّی
فَمَهْمَا تُنْبِتُ الأَْرْضَ
فَذاکَ النَّبْتُ مِنْ بَذْری
(در سینه درد دل ها ونیازهائی است که وقتی تنگی می کند زمین را باکف دست می شکافم و اسرارم را در آن می گذارم،
پس هرگاه زمین چیزی رویاند از آن بذری است که من کاشته ام.)(1).
--------------------------------------------------------------------------------
بحارالانوار ج 4 ص 199.

نقش پاکی و پاکیزگی لباس در سلامت روح

می دانیم که جسم در روح، و روح در جسم تأثیر می گذارد.
اندوه و غم امری روانی است، امّا زخم معده و روده بجا می گذارد.
و ورزش امری جسمانی است، امّا در روح و تمرکز فکر و تقویت روان أثر دارد.
یکی دیگر از عوامل سلامت روح، پاکی و پاکیزگی لباس است، که روح را شاداب می کند و اندوه را از او می زداید.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به این مسأله فرمود:
اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذْهِبُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ
(پاکیزگی در لباس، غم و اندوه را می زداید.)(1).
--------------------------------------------------------------------------------
فروع کافی ج 6 ص 444، و وسائل الشیعه ج 5 ص 14.

بهداشت روانی

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
چند چیز است که باعث پریشانی می شود و چند چیز است که باعث توانگری می گردد.
امّا آنها که موجب فقر و پریشانی می شود:
1- تار عنکبوت را در خانه گذاشتن
2- در حمّام بول کردن
3- در حال جنابت چیزی خوردن
4- با چوب گز خلال کردن
5- ایستاده شانه کردن
6- خاکروبه را در خانه گذاشتن
7- قَسَمِ دروغ خوردن
8- زنا کردن
9- اظهار حرص کردن
10- خوابیدن در میان نماز مغرب و عشاء
11- خوابیدن بعد از صبح و پیش از طلوع آفتاب
12- دروغ بسیار گفتن
13- غنا و خوانندگی را شنیدن
14- مردی را که در شب سئوال (در خواست) کند چیزی ندادن
15- خرج را زیاده از اندازه کردن
16- با خویشاوندان بدی کردن
و امّا آنها که موجب توانگری و زیادتی مال می شود:
1- نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با یکدیگر بجا آوردن
2- بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر تعقیب خواندن
3- با خویشان نیکی و احسان کردن
4- داخل خانه را جاروب کردن
5- مال خود را با برادران مؤمن قسمت کردن
6- بامداد به طلب روزی رفتن
7- استغفار بسیار کردن
8- خیانت در مال مردم نکردن
9- سخن حقّ و راست گفتن
10- آنچه مؤذّن در اذان گوید از پی او گفتن
11- در بیت الخلاء سخن نگفتن
12- حِرص در طلب دنیا نداشتن
13- سپاسگذاری کردن از کسی که حقّی (نعمتی) بر او داشته باشد.
14- از قَسَمِ دروغ اجتناب کردن
15- پیش از طعام دست شستن
16- خوردن ریزه های غذا که در سفره می ریزد.(1).
--------------------------------------------------------------------------------
حلیة المتّقین باب 14، فصل دهم.

 

امام علی علیه‌السلام و بهداشت و درمان/ مولف محمد دشتی، ۱۳۸۰ - ۱۳۳۰

 

   کتاب امام علی علیه السلام و بهداشت و درمان ( بهداشت محیط زیست )

 

   کتاب امام علی علیه السلام و بهداشت و درمان ( آداب غذا خوردن )

 

   کتاب امام علی علیه السلام و بهداشت و درمان ( بهداشت غذا )

 

   کتاب امام علی علیه السلام و بهداشت و درمان ( رهنمودهای فراسوی طب )

 

   فوائد روزه گرفتن در افراد سالم و بیمار




محل تبلیغ شما

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود