سه شنبه، 1 خرداد 1397
محل تبلیغ شما

12/13 1395


خواص موز

خواص موز بسیار است چنانچه در کشورهای آفریقایی و خاور میانه و دور به عنوان یکی از بهترین و پرطرافدارترین میوه ها در طب سنتی و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گرد. موز یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در دنیا بوده و احتمالاً از یک گونه وحشی مشتق شده است. در واقع موز یک گیاه شبه درخت است که می تواند به ارتفاع ۹ متر هم برسد.
 
در هر صد گرم به میزان زیر مواد معدنی و انرژی موجود است:
انرژی ۱۰۰ کالری آب ۷۰ گرم پروتئین ۸ گرم چربی ۲ گرم قند ۶/۵ گرم کلسیم ۸ میلی گرم فسفر ۲۵ میلی گرم آهن ۷ میلی گرم سدیم ۱ میلی گرمپتاسیم ۳۷۰ میلی گرم ویتامین A صدونود واحد ویتامینB1 پنج میلی گرم ویتامین B2 شش میلی گرم ویتامینB3 هفت میلی گرم ویتامین C ده میلی گرم
 
خواص :
این میوه به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشدو به دلیل مقدار زیاد آهنی که دارد، محرّک تولید هموگلوبین در خون می‌گردد و در نتیجه، در موارد کم خونی بسیار موثر است موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» است که این ماده، پروبیوتیک های مفید برای دستگاه گوارش را به تحرک وامی دارد. فروکتوالیگوساکارید همچنین قابلیت جذب کلسیم در بدن را تقویت می کند.این میوه دارای اثر آنتی اسید طبیعی در بدن است. بنابراین، خوردن آن باعث آرامش فعالیت معده می‌گرددموز رسیده که سرشار از پتاسیم می باشد، دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد.
 
یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان ۱۱ درصد تأمین می کند موز می‌تواند به کسانی که در تلاش برای ترک سیگارند کمک کند. ویتامین B6 و B12 ، پتاسیم و منیزیم موجود در موز به بدن در رهایی از اثرات کنار گذاشتن نیکوتین کمک می کند.میوه نارس و گل های پخته موز برای درمان بیماری قند مفید است. شیره گل های موز برای درمان اسهال خونی استفاده می شود و ساقه و ریشه آن برای رفع اختلالات خونی مفید است.غنی بودنش از پتاسیم در واقع یک شانس بزرگ برای ورزشکاران است. و فیبر فراوانش برای رودۀ کم کار بسیار مفید و کاراست. موز خشک شده مطمئناً سرشار از کربوهیدرات هاست. کربوهیدارت ها در موز خشک شده به دو شکل کربوهیدرات ساده (خصوصاً فروکتُز) و کربوهیدرات پیچیده (آمیدون) موجودند. موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «آ» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است.
 
موز خشک شده عصرانه ای بسیار مناسب برای بچه هاست. این ماده غذایی انرژی مورد نیازشان را تأمین می کند نه چربی را، بر خلاف یک نان شکلاتی که سرشار از چربی و فاقد املاح معدنی است. تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.هنگامی که با استرس مواجه می‌شویم، سوخت و ساز بدنمان افزایش می‌یابد و در نتیجه، سطح پتاسیم بدنمان کاهش پیدا می‌کند. موز با مقدار زیاد پتاسیمی که دارد می‌تواند این تعادل را دوباره برقرار سازد.موز درمان زخم معده و روده می باشدجوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد در این میوه به طور مسلم یک عامل شفابخش نیرومندی وجود دارد که برای بهبود سلول های فرسوده زخم ها و همچنین جلوگیری از التهاب معده بسیار مفید است.

 

در طب سنتی هند موز نارس را ایجادکننده یبوست می دانند. در واقع موز در صورتی که رسیده باشد، ملین است و در عین حال برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و بهبود زخم های روده را تسریع می کند. به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. موز رسیده برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود. همچنین افرادی که تمایل به کنترل وزن دارند، نباید از موز رسیده استفاده کنند.

 
برای از بین بردن زگیل، پوست موز را از طرف داخل بر روی آن قرار می‌دهند و آن را با دقت با یک نوار چسب می‌بندند تا پوستتان بخورد و زگیل را برطرف کند.
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
 
خواص و فواید موز  بسیار می باشند . اضافه کردن ی موز به رژیم غذایی روزانه می تواند تاثیرات مثبت زیادی در بدن شما داشته باشد و خواص تغذیه ای بسیاری را شامل حال تان کند. موز با کمک به کاهش وزن شما، سالم نگه داشتن روده و ارائه ی مواد مغذی در تنظیم ریتم قلب و همچنین ترکیباتی برای سلامت چشم فواید بسیاری را شامل حال شما می کند.
 
رابطه موز وکاهش وزن

پیدا کردن غذاهایی که می تواند وزن شما را به خوبی کاهش دهد کمی سخت است اما این میوه ی خوشمزه بهترین و کامل ترین این غذاهاست. موز به طور طبیعی شیرین است و خود قند طبیعی دارد. به همین دلیل است که خوردن آن نیاز شما را به مواد قندی تامین کرده و دیگر میلی به خوردن شیرینی جات برای تان باقی نمی گذراد. یک موز به طور متوسط ۹۰ کالری دارد. این میزان تنها یک چهارم کالری است که شما از یک شکلات کوچک دریافت می کنید. در نتیجه خوردن موز کالری دریافتی شما را کاهش می دهد. همچنین موز به علت داشتن مقادیر زیاد فیبر جذب و هضم غذا را کند کرده و مواد غذایی را مجبور می کند تا در معده بمانند. در نتیجه شما کمتر احساس گرسنگی کرده و اشتهای تان برای خوردن غذا کم می شود. خوردن یک موز قبل از ناهار شما را به پرخوری بی میل می کند.
 
کارکرد منظم تر دستگاه گوارشی

با مصرف روزانه یک عدد از این میوه تا ۲.۵ گرم فیبر به بدن شما می رسد که نیمی از آن به صورت محلول در می اید. فیبر نامحلول در روده حرکت کرده و به شما در هضم غذا و کارکرد منظم روده کمک می کند. روده با گرفتن ۱۴ گرم فیبر در رژیم غذایی تا ۱۰۰۰ کالری را می تواند به راحتی هضم کند. برای توضیح بیشتر شما برای هضم ۱۸۰۰ کالری تا ۲۵ گرم فیبر نیاز دارید. درنتیجه خوردن یک موز تا ۱۰ درصد نیاز های بدن شما را به فیبر تامین می کند.
 
عملکرد طبیعی قلب

مصرف روزانه یک موز می تواند برای حمایت از عملکرد طبیعی قلب موثر باشد. موز سرشار از یک ماده معدنی به نام پتاسیم است. وقتی پتاسیم وارد بدن می شود به طور مستقیم وارد جریان خون شده و خود را به دیواره ی روده می رساند. پتاسیم در اطراف سلول های بدن قرار گرفته و در مایع سلولی حل می شود. پتاسیم مثل مایع متعادل کننده در داخل و اطراف سلول عمل می کند. این ماده معدنی در بدن جریان الکتریکی را ثابت نگه  می دارد که برای ریتم منظم قلب مورد نیاز است. کمبود شدید پتاسیم ریتم قلب شما را نامنظم کرده و حتی می تواند خطر مرگ را برای شما به همراه داشته باشد. بر اساس تحقیقات موسسه ی پاولینگ لینوس شما در طول روز نیاز به دریافت ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دارید.
 
بهداشت چشم

اضافه کردن یک عدد از این میوه به رژیم غذایی روزانه چشم شما را سالم نگه می دارد. موز دارای مقادیر ویتامین A است که یک ویتامین محلول درچربی بوده و برای حفاظت از چشم و کمک به دید طبیعی حیاتی است. اصطلاح ویتامین A  به یک سری از ترکیبات مثل بتاکاروتن و آلفا کاروتن اشاره دارد. این ترکیبات غشا چشم را احاطه کرده و نور را به قرنیه منتقل می کنند. این ویتامین برای جلوگیری از شب کوری و همچنین سلامت دید در روز ضروری است. زنان در طول روز نیاز به جذب ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A و مردان نیاز به ۹۰۰ میکرو گرم از این ویتامین دارند. یک موز طبیعی حدود ۱۰ میکروگرم ویتامین A دارد. این ویتامین تاثیر فوق العاده ای در حفظ سلامت چشم شما دارد.
 

   فوایده شگفت‌انگیز سیب - استاد سید حسن ضیایی + دانلود و پخش آنلاین فیلم

 

   میوه خرمالو خواص و مضرات و درمان بیماری ها

 

   میوه انگور خواص و مضرات و درمان بیماری ها

 

   میوه هندوانه خواص و مضرات و درمان بیماری ها

 

   میوه زردآلو خواص و مضرات و درمان بیماری ها




محل تبلیغ شما

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود