جمعه، 30 شهریور 1397
محل تبلیغ شما

12/23 1395
 

 
 
 
 
 
در درمان بیماری فشار خون

بیان نظریّة استاد علّامه آیت الله سید حسن ضیائی در درمان بیماری فشار خون:

فشارخون دو نوع است: 1ـ فشارخون ماکزیممی (انقباضی قلب)، 2ـ فشارخون مینیممی (انبساطی قلب).

توجّه: فشارخون نُرمال 11.5 (فشارخون انقباضی) روی 7.5 (فشارخون انبساطی) است، لذا از این پائین‌تر نباشد و همچنین فشارخون انقباضی از 14 بالا نباشد و فشارخون انبساطی از 9 بالاتر نباشد.

و عللی دارد، از جمله: 1ـ فشارخون ناشی از تصلّب شرائین، 2ـ فشارخون ناشی از تنگی عروق (تنگی عروق به نحو ژنتیکی یا بخاطر رسوبِ سدیم، کافئین، یا تری گلسیرید خون)، 3ـ فشارخون ناشی از استرس (نگرانی مستمرّ)، 4ـ فشارخون ناشی از بَد خوری (مثلا نمک زیاد یا شوری زیاد خوردن)، 5ـ فشارخون ناشی از رفتارهای منفی و ...

توجّه: همانطور که گفته شد فشار خون علل مختلفی دارد لذا تشخیص عامل بیماری، قبل از تجویز دارو بسیار مهمّ است.

تذکّر: کنترل فشارخون کن تا ناراحتی قلبی نگیری

تبصره: فشارخون بالا باعث ضخامت بطن چپ قلب می‌شود و ضخامت بطن چپ را از 12 میلی‌متر به 15 میلی‌متر می‌رساند که باعث اختلال  دیاستولی بطن چپ، و باعث نارسائی قلب می‌شود که علامت آن تنگی نفس در حینِ انجام کار است.

 

مواردی که باید پرهیز شود:

1. گوشت گاو، فست فودها، سوسیس، کالباس، همبرگر    

2. تخم مرغ  

3. کوکو  

4. خیار شور  

5. شوری‌ها  

6. نمک زیاد (بیش از چهار گرم در شبانه‌روز)  

7. چای و قهوه  

8. قند و شکر شیمیایی  

9.شکلات کاکائو و نسکافه  

10. هویج فرنگی  

11.‌خوردن غذاهای أدویه دار  

12.خوردن مُسکرات و ألکل  

13. خوردن گوشت شکار  

14. خوردن ماهی کوسه  

15. پلّه و نردبان زیاد بالا و پایین رفتن  

16. غم و اندوه  

17. عصبانیّت  

18. جوش زدن  

19. بحث کردن و نزاع و...  

20. میوۀ فندق  

21. بادنجان  

22. اسفناج  

23. پوست حبوبات  

24. نوشابه‌های گازدار  

25. دوغ گاز‌دار  

26. گوجه فرنگی  

27.‌ مایعات ‌شیمیایی‌ و ‌آبمیوه‌های شیمیایی و شربتهای شیمیایی اجتناب کنید.

28.کم کاری کلیه‌ها

29.استرس

30. زنیان

31. گُل‌گاوزبان

 

توجّه: سدیم، فشار خون را بالا می‌برد. و پتاسیم، فشار خون را پائین می‌آورد.

 

یادآروی: بعد از پرهیز صحیح یا همزمان با آن، بایستی اقدام به کاهش فشار خون نمود، لذا باید نگاه به سنّ بیمار و نوع مزاج و مقدار فشار خون کرد و سپس به موارد ذیل عمل نمود (چندین مورد از موارد ذیل را عمل فرمایید کافی است، لازم نیست به تمام موارد کاهش فشار خون عمل کنید)

درمان فشار خون بالا:

1. صبح ناشتا: دمکردۀ پنج برگ زیتون با شکر سرخ مازندران بنوشید.

2. وسط روز: مخلوط زرشک+ عنّاب در آبجوش خیسانده و سپس بخورید، سه عدد خیار‌بوته‌ای بخورید، شاه‌توت و توت‌فرنگی

3. به‌ همراه ناهار: سیر، پیاز، موسیر، کاهو بدون سُس  و میوۀ گریپ فوروت بخورید.

4.عصرانه: قره‌قاط سیاه سه‌عدد یا دمکردۀ آن با عسل، دمکردۀ بومادران با عسل

5. اول مغرب: سَداب برای کاهش فشار خون و برای تقویت مویرگها و کاهش قابلیّت نفوذ مویرگها

6. به همراه شام: کرفس، شنبلیله، کنگر خوراکی، تَرخون

7. شب‌ها: تخم خیار+ تخم کاسنی+ تخم خرفه+ تخم گشنیز، به طور مساوی مخلوط نموده و بخورید.

8. شب قبل از خواب: آب ماست، آب نخود زرد

9. بعد از هر غذا یک عدد سیب درختی رسیده یا یک عدد انار شیرین

10. آب و آبجوش  ولرم

11. حفظ تعادل روانی

12. دانه گنده تلخه (علف هرز مزارع)، تمر هندی (تمبر گجری = تمر مکّه)، ماء الشّعیر اسلامی (مخمّر آبجو)، زیرفون در درمان فشار خون إسترسی مفید است.

13.سَمّ نیش زنبور یک عـدد (به شرطی‌که آلرژی به سَمّ زنبـور نداشتـه باشید یعنی به شُوکِ آنافِیلاک نرویـد)

14. به مقدار کم، دمکردۀ برگ دارواش

15. دمکردۀ گیاه سرخ ولیک

16. تَرِۀ زراعی و ترۀ وَحشی (تره فرنگی)

17. شاهی (تر‌تیزک= رشاد = جرجیر)

18. انگور رسیدۀ شیرین هم برای کاهش فشار‌خون و هم برای کاهش اورۀ خون بسیار مفید است.

19. تمشـک خون را قلیایی میکندو دارای ویتامین C  و  Kبوده و برای درمان اُورۀ خـون و فشـارخـون و عفـونت مفید اسـت

20. جوشاندۀ ریشه و برگ توت فرنگی

21. آبلیمو تُرش تازه، لیموشیرین    

22. میوۀ گلابی     

23. گُلِ سرخ ولیک 10 گرم+ گُل استوخدّوس 5 گرم+ سیر 5 گرم مخلوط کرده و بخورید.

24. ساقه و برگ جعفری بصورت خام یا جوشاندۀ آن   

25. صبر زرد مخلوط با سرکۀ طبیعی به کف پا زده (به شرطی‌که آلرژی پوستی نداشته باشد)

26. عَنّاب تازه یا جوشاندۀ عناب خشک

27. خوردن سیرابی گوسفند با ماست شیرین کم چرب

28.ترشک

29.دمکرده یا جوشاندۀ چای‌قرمز (چای ‌سُرخ)

30. گوجه سبز

31. آلوچه

32. تمر هندی بی نمک

33. قَرقَروت بی نمک

34. لواشک

35. کوهپیمایی یا پیاده‌روی آرام در سطح مستوی بمدّت 20 دقیقه یا شنای آرام در عمق‌کم استخر بمدّت 20 دقیقه (یا دوچرخه سواری برای آقایان بمدّت 20 دقیقه)

36. شربت زعفران عسل (در فشارخون استرسی)

37. پونه، نعنا، ریحان به‌همراه غذا

38. جوشاندۀ گل گاو زبان

39.هفته‌ای دو بار ماهی که بعد از آن عسل بخورید.

40. خوردن روغن زیتون با غذا

41. مصرف آب پیاز تازه مخلوط با عسل طبیعی، در درمان سختی دیوارۀ شرائین (سختی دیوارۀ سرخ‌رگ‌ها) به ویژه شرائین مغزی مفید است.

42. انار تازه، آب‌انار تازه، رُبّ‌انار طبیعی

43. روزی دو تا سه لیوان مصرف شیر تازۀ گاو جوشیدۀ کم چرب با عسل آویشن

44. عسل طبیعی (اُرگانیک): باعث تحریک و تقویت قلب و گُشادی رگ‌ها و افزایش جریان خون در شریانچه‌ها تنظیم فشارخون می‌شود و از انفارکتوس قلبی جلوگیری می‌کند، عسل به علّت داشتن گلوکز زیاد انرژی لازم برای میوکارد را فراهم می‌کند.

45. عسل بلوط: این عسل به رنگ تیره است و برای جلوگیری از واریس، ضعف و بی‌حالی، کم‌خونی و ناراحتی‌های گردش خون مصرف می‌شود و البتّه عسل درجۀ دو می‌باشد گرچه عسل اکلیل کوهی و عسل استوخدوس عسل درجه یک محسوب می‌شود که موارد خاصّ خود را دارد.

46. عسل مریم گُلی: این عسل کهربایی روشن یا طلائی تیره است و برای پیشگیری از أفسردگی، فشار خون بالا، کم‌خونی و ضعف و بی‌حالی مفید می‌باشد.

47. عسل گندم سیاه: این عسل زرد تیره یا قهوه‌ای تیره است و در بارداری، شیردهی، کمبود موادّ معدنی و بیماری‌های عروقی مصرف میشود.
 
 
-----------------------------------------------------
 
مطلب دوم
 
فشار خون بالا با تعداد هشداردهنده مرگ و میر سالانه در جهان مرتبط است. هر چند فشار خون بالا ممکن است علائم ظاهری نداشته باشد، اما مهم‌ترین پیامدهای آن حمله قلبی ، سکته مغزی و در کنار آن نارسایی کلیوی است.

اگر شما چاق هستید، می‌توانید با کاهش وزن و اعمال چند تغییر کوچک در زندگی‌تان، فشار خون خود را پایین بیاورید.

1- در فضای باز پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی تند به شما کمک می‌کند که فشار خون را پایین بیاورید. اگر این اقدام به‌طور صحیح انجام شود، قلب می‌تواند به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کند. 4 تا 5 نوبت پیاده‌روی سریع در هفته می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی شما اعمال کند. می‌توانید با 15 دقیقه ورزش روزانه شروع کنید و به آرامی مدت و شدت تمرینات را افزایش دهید.


2- نفس عمیق بکشید. تمرین تنفس آرام و روش های مدیتیشن هم می‌تواند در این خصوص روی شما تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشند. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که به میزان قابل ملاحظه‌ای استرس خود را کاهش دهید و فشار خونتان را نیز کنترل کنید. سعی کنید این روش را 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام دهید. نفس عمیق خود را به درون برده و سپس خارج کنید. اگر می‌توانید گاهی اوقات به کلاس یوگا بروید تا این روش‌ها را بهتر یاد بگیرید
 

3- مواد خوراکی سرشار از پتاسیم مصرف کنید. شاید تا کنون از تاثیرات منفی سدیم (نمک) روی فشار خون شنیده باشید. پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای مقابله با تاثیرات بد سدیم است. میوه‌ها و سبزیجات غنی از پتاسیم هستند، از جمله سیب‌زمینی ، گوجه فرنگی، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی و کشمش.


4- مصرف نمک را کاهش دهید. حتی اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به فشار خون بالا را ندارید، کاهش مصرف نمک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت شما داشته باشد. قبل از این که نمک به غذا بیفزایید فکر می‌کنید که آیا واقعا به آن نیاز دارید یا نه. سعی کنید به جای نمک از دیگر چاشنی‌ها استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی و آماده بپرهیزید، مثل سوسیس و کالباس، چیپس، ناگت مرغ منجمد و ...، چون این مواد سرشار از نمک هستند.


5- از مزایای کاکائوی تلخ غافل نشوید. انواع تلخ شکلات ها، حاوی فلاونوئیدهایی هستند که خاصیت انعطاف‌پذیری عروق را بهبود می‌بخشند. لذا شکلات حداقل حاوی 70 درصد کاکائو را مصرف کنید.


6- از فواید دم کرده ‌های گیاهی نیز بهره‌مند شوید. این نوشیدنی‌های گیاهی برای کاهش فشار خون بالا مفید هستند، مثل چای سبز.


7- ساعات کاری تان را کم کرده و استراحت نمایید. کاهش ساعاتی که در اداره می‌گذرانید، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کار بیش از حد و طولانی‌مدت، زمان ورزش و تغذیه سالم را از شما می‌گیرد.

 
8- با گوش دادن به یک موسیقی آرام می‌توانید به کاهش فشار خون تان کمک کنید.


9- جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود. پتاسیم و منیزیم بر خلاف سدیم در کاهش فشار خون موثرند.


10- محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که مصرف پسته برای پایین آوردن فشارخون موثر است. پسته با کاهش روند جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد. همچنین پسته حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی و پتاسیم و منیزیم است.


11- برگ زیتون حاوی ترکیباتی موثر در کاهش فشار خون است که می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی مناسب برای کنترل خطر پیشرفت عوارض قلبی عروقی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون استفاده شود.

 
12- آلو از افزایش فشار خون، بروز بیماری‌های قلبی‌ عروقی، سرطان و بیماری‌های گوارشی پیشگیری می‌کند و به عنوان منبعی غنی از پتاسیم در کاهش فشار خون بالا مؤثر است.
 

13- روغن کنجد یکی از روغن‌های غیر اشباع و مفید برای بدن است. این روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمی‌برد، بلکه آن را کاهش می‌دهد. کره کنجد فشار خون را کاهش می‌دهد. گفتنی است کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.


14- نوشیدن میزان کمی آب چغندر قرمز در روز به کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون کمک می‌کند.


15- نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز می‌تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد و متعاقب آن، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.


16- هندوانه حاوی یک نوع اسید آمینه است که عملکرد شریان ها را تقویت می کند و می تواند به کاهش فشار خون آئورت کمک کند.

 
17- خوردن مقادیر زیادی سبزیجات و میوه های سرشار از پتاسیم مانند موز و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.
 

   درمان عفونت ادراری در کودکان + فیلم

 

   درمان تشنگی در طب سنتی - استاد سید حسن ضیایی

 

   میوه خرمالو خواص و مضرات و درمان بیماری ها

 

   میوه آلو خواص و مضرات و درمان بیماری ها

 

   درمان نقرس در طب سنتی - استاد سید حسن ضیایی + دانلود و پخش آنلاین فیلم




محل تبلیغ شما